La UE i el Regne Unit inicien investigacions antimonopoli sobre un acord publicitari entre Google i Meta.

La UE i el Regne Unit inicien investigacions antimonopoli sobre un acord publicitari entre Google i Meta. Dimecres, MArç 16, 2022

 

Google i Meta estan sent investigats pels reguladors antimonopoli de la UE i el Regne Unit sobre "Jedi Blue", un acord entre les dues empreses que, segons els crítics, els va permetre bloquejar les empreses tecnològiques més petites perquè es posicionessin al mercat publicitari en línia.

En un comunicat de premsa, la Comissió Europea ha dit que li preocupava que l'acord de setembre de 2018 "pogués formar part dels esforços per excloure els serveis de tecnologia publicitària que competeixen amb el programa Open Bidding de Google i, per tant, restringir o distorsionar la competència en els mercats de la publicitat en línia". Com a resultat, obre una investigació antimonopoli formal.

L'Autoritat del Mercat de la Competència del Regne Unit ha dit que també està investigant l'acord, amb la cap de CMA, Andrea Coscelli, que va declarar: "Ens preocupa que Google s'hagi unit amb Meta per posar obstacles als competidors que ofereixen importants serveis de publicitat en línia als editors de continguts."

L'acord anomenat "Jedi Blue" ja s'està investigant als Estats Units, on 15 fiscals generals de l'estat han presentat demandes contra les dues empreses. Aquests múltiples fronts legals han donat lloc a un lent degoteig de detalls sobre l'acord com sobre les acusacions dels fiscals. Els documents judicials al·leguen, per exemple, que Jedi Blue va ser revisat i aprovat pels alts executius de Google i Meta, inclosos Sundar Pichai, Sheryl Sandberg i Mark Zuckerberg.

Els orígens de Jedi Blue es remunten a una decisió de Meta (aleshores Facebook) el 2017 de donar suport a un sistema "adtech" que rivalitzés amb el de Google. Les demandes als Estats Units afirmen que Meta va abandonar el suport a la tecnologia el 2018 després que Google oferís a l'empresa un accés preferent al seu sistema d'ofertes per a anuncis en línia. Com a part de l'acord, Meta va ser el primer a la cua en comprar béns immobles publicitaris a Google i, després, va aturar la inversió en sistemes adtech rivals.

És una història de fons una mica complicada, però el resultat, segons els fiscals nord-americans, és que les dues empreses van treballar juntes per estalviar-se diners i bloquejar els rivals.

Tot i que els reguladors estan investigant tant Meta com Google, la Comissió Europea diu que és possible que només Google mereixi la culpa. Margrethe Vestager, la cap de competència de la UE, va dir a The Financial Times: "Encara no hem arribat a la conclusió de si és una qüestió de Google sol o si ho estaven fent junts. No és un fet que Meta fos conscient dels efectes de l'acord i això és el que hem d'investigar".

Si Meta o Google incompleixen la llei de competència de la UE, se'ls podria multar amb un 10% dels seus ingressos anuals globals. Tanmateix, és probable que la investigació trigui anys a arribar a una conclusió i donarà a les dues empreses moltes oportunitats per apel·lar qualsevol decisió.